Svatba je často velká událost, na kterou dorazí mnoho hostů a asi každá nevěsta chce, aby vše proběhlo hladce a přesně podle představ! Aby byla šance, že se to podaří, je potřeba svatbu začít plánovat s dostatečným předstihem a vědět, jak postupovat. Co zařídit jako první, co počká, jaká je vaše priority, jaký máte rozpočet? To všechno jsou otázky, na které si budete muset před samotným plánováním svatby odpovědět. Pokud nevíte, jak naplánovat svatbu, zjistěte to s námi a určitě si ušetříte spoustu starostí!
Připravili jsme pro vás přehledný seznam kroků, které vedou ke skvěle naplánované a zorganizované svatbě. Samozřejmě, každá svatba je jiná a tak jsou od ní jiná očekávání, ale základní principy se nemění! Kde tedy začít? A jak postupovat?
1. Kolik bude svatba stát – rozpočet!
Žádná svatba není zadarmo. Ale každá bude stát jiné peníze! Právě rozpočet by měl být tím prvním bodem, který byste si měli s partnerem schválit. Přeci jen vstupujete do společného života, takže zásadní výdaj, kterým svatba často je, byste měli odsouhlasit oba.
Co všechno ale zahrnuje svatební rozpočet? Jedná se o nespočet bodů, ale ty hlavní jsou:
- Pronájem místa konání svatby
- Ubytování hostů
- Svatební hostina
- Výzdoba svatby
- Fotograf a kameraman
- Zapůjčení či pořízení svatebních šatů
- Svatební dort
- Korkovné
- A další a další a další
Když budete předem znát částku, kterou jste ochotni za svatbu utratit, bude se vám zkrátka plánovat lépe. Díky stropu svatebního rozpočtu tak budete vědět, kde musíte škrtat a co si ještě můžete dovolit.
Náš tip: Na svatbě většinou můžete počítat také s finančními dary. Obecně platí, že lze očekávat 1000 Kč od každého hosta. Tuto částku můžete při plánování svatby zohlednit, ale rozhodně na to nespoléhejte!
2. Termín, místo, oddávající
V momentě, kdy víte, kolik má vaše svatba stát, tak můžete hledat vhodné svatební místo. Pokud budete chtít nějaké oblíbené místo pro vaši svatbu, určitě je kontaktujte alespoň rok dopředu. Někdy spíše i dva rok. Najít vhodný termín totiž často bývá oříšek. A to z několika důvodů.
V letních měsících jsou svatební místa obsazena skutečně každý víkend, a není výjimkou, že během víkendu zvládnou i dvě svatby. Obsazenost místa je navíc jen první věc, kterou budete muset vyřešit. Tou druhou je oddávající. Musí být v daném termínu k dispozici, jinak svou svatbu uspořádat nemůžete. Nebudete totiž právoplatně oddáni. Tomu se lze samozřejmě lehce vyhnout – uspořádat svatbu bez zákonem pověřeného oddávajícího a vzít se následně na úřadě.
Náš tip: Hledat svatební místa online je sice jednoduché, ale udělá to každý. A ta, která se na svatby zaměřují, budou často obsazená. Nebojte se vyrazit do místa, kde svatbu chcete mít a optat se místních!
3. Sestavení seznamu hostů
Na první pohled naprosto jednoduchý úkol, ale jen počkejte, až s tím začnete. Každý svatební host ve výsledku znamená nějaký finanční náklad a proto, pokud chcete dodržet rozpočet, stanovte si i vhodný počet svatebních hostů.
Začnete pochopitelně s okruhem nejbližší rodiny a následně se budou zvaní hosté rekrutovat z řad vašich přátel, jejich partnerů, bývalých partnerů a podobně. V ten moment můžete snadno zjistit, že vám přebývá 20 lidí, které vlastně už pozvat nemůžete. Nebo se vám také stane, že budete muset pozvat někoho, koho tak trochu na svatbě vlastně vůbec nechcete. I to je naprosto běžné.
U svatebních hostů je ale potřeba zmínit hlavně jednu věc. Je to jen a jen vaše svatba. Ve výsledku pozvěte, koho chcete vy, ne jak si myslíte, že se od vás očekává! Pokud na svatbu nepozvete někoho, koho tam vlastně nechcete, často tím vyřešíte spoustu věcí 🙂
Náš tip: Už při sestavování seznamu hostů si dělejte orientační zasedací pořádek. Snadno zjistíte, kdo s kým sedět opravdu nemůže!
4. Svatební šaty!
Pokud jste nevěsta, která sleduje svatební trendy a chce, aby její svatební šaty měly šmrnc a byly aktuální, na nic nečekejte. Samozřejmě, na trhu je k dispozici mnoho půjčoven svatebních šatů a mají v nabídce opravdu hodně kusů, ale jak to tak bývá – ty, které chcete vy, jsou obsazené!
Po svatebním místu je to teda jasný další krok, kam se vydat.
Šaty samozřejmě nemusí být pouze z půjčovny. Můžete si je například nechat vyrobit, nebo pokud chcete, aby byla vaše svatba v jednodušším stylu, můžete zvolit jakékoli bílé šaty. V posledních letech jsou v letních měsících velice oblíbené svatby v boho stylu. A na takovou svatbu může nevěsta bez problému přijít v běžných koupených šatech. A navíc bude vypadat skvěle!
Náš tip: Svatební šaty jsou samozřejmě daleko větší problém než oblek pro ženicha, ale ani s jeho výběrem neotálejte. V případě ženicha je pak výhoda, že jej může nosit i další roky.
5. Najmutí dodavatelů
Máte termín? Máte místo? Máte oddávajícího? Máte v čem jít k oltáři? Tak to máte z poloviny vyhráno. Dalším krokem k tomu, jak naplánovat svatbu s klidem jsou svatební dodavatelé. V první řadě se začněte zabývat těmi, kteří se nemohou rozkrájet a zvládnou být v jednom čase jen na jednom místě. O koho se jedná?
Především o:
- Svatební fotografy a kameramany
- Kapely
- DJe
- Různí umělci a podobně
Zkrátka jako první vyřešte ty dodavatele, kteří jsou v den svatby nezastupitelní, nebo přítomní přímo na místě. Svatební dort Vám upeče případně někdo jiné, pozvánky na svatbu vytiskne jiná tiskárna a podobně!
Náš tip: Kdo dřív přijde, ten dřív mele! Sortiment všech svatebních dodavatelů je samozřejmě omezený, proto nenechávejte věci na poslední chvíli.
6. Svatební pozvánky a komunikace s hosty
Svatební oznámení a pozvánka na svatbu. Dvě různé věci, se kterými se můžete setkat, ale častěji dnes už narazíte jen na jednu z nich.
Svatební oznámení se dnes už tolik nevidí. Bylo totiž nahrazeno sociálními sítěmi a rychlejším kontaktem mezi lidmi. Od jeho užívání tak nyní upadá a posílalo se zpravidla dříve až po svatbě a jeho účelem bylo pouze lidem oznámit, že se dva lidé vzali.
Pozvánka na svatbu je oproti tomu běžnou součástí dnešních svateb a měla by se posílat zhruba s půlročním předstihem. Pokud své hosty na svatbě skutečně chcete, dejte jim dostatek času na to, aby si mohli na termín vaší svatby zajistit volno!
Náš tip: Víte, že ze zákona máte nárok na volno na svatbu vy, i vaši svědci?
7. Plánování programu a harmonogramu
Jak naplánovat svatbu, když nevíte, kdy se co má dít? Jen velmi složitě! Samozřejmě přesný harmonogram svatebního dne má dostatek času a nemusíte jej plánovat rok dopředu, ale určitě to nenechávejte na poslední chvíli.
Hlavním bodem svatebního dne by měl být samozřejmě obřad. Od času obřadu se tak bude odvíjet program zbytku svatebního dne. Už při domluvě svatebního termínu s oddávajícím si často určíte i přesný čas – není totiž výjimkou, že oddávající má ve stejný den svateb více.
Zvažte také, jak dlouhou svatbu chcete mít. Pokud plánujete svatbu na letní měsíce, může být horký letní den opravdu úmorný, pokud máte obřad už v 10 hodin ráno. Když začnete ve 3 odpoledne, sice budete mít den daleko kratší, ale všichni si ho lépe užijí!
Náš tip: Naplánujte v harmonogramu napevno jen 2-3 pevné body. Zbytek prostě nechte plynout a svatbu si užijte!
8. Výzdoba a dekorace
Svatební výzdoba je často hlavním prvkem, který je potřeba koordinovat těsně před svatbou a také v den svatby. Pokud se bojíte, že nevíte jak naplánovat svatbu a především výzdobu, najměte si koordinátora či koordinátorku svatby a spoustu věcí si ulehčíte.
Svatební dekorace jsou nejčastěji dodávány od více dodavatelů a nejčastěji se jedná o zapůjčené zboží. To je samozřejmě možné vyzvednout často až v týdnu před svatbou a poté je zase vrátit. Pokud si budete půjčovat svatební výzdobu na 20 místech, počítejte s tím, že vám zabere celý den jen vyzvedávání věcí.
A samozřejmě – svatební výzdoba k sobě musí ladit a musí spolu dobře fungovat. Z toho důvodu doporučujeme držet se z části nějakého neutrálního stylu výzdoby, který drobnými prvky doladíte dle vašich představ!
Náš tip: Rozhodně nezapomeňte na světýlka na svatbu a svíticí písmena! Co svítí, to skvěle vypadá!
9. Jak naplánovat svatbu a catering a dort
Jídlo a pití. Pro spoustou lidí je to hlavní důvod, proč se na svatbu těší! Ne, že by měli z domova hlad, ale svatební hostiny jsou většinou bohaté na všechny možné speciality. Pokud i vy chcete, aby vaši hosté byli spokojeni, nezapomeňte si ověřit, jak v místě vaší svatby vaří, případně se nebojte vyzkoušet vámi poptávaný catering.
Pokud se budete chtít informovat předem, určitě můžeme doporučit návštěvu svatebních veletrhů, kde jsou často zastoupeni právě lidé z cateringu, ale také cukráři. Vše můžete přímo na místě ochutnat, domluvit si rezervaci na termín vaší svatby a rovnou tak víte, do čeho jdete!
Náš tip: Pokud nemáte čas vše ověřit, zbytečně neexperimentujte a vsaďte na jistotu!
10.Předsvatební přípravy a relaxace
Poslední dny před svatbou mohou být pro některé nevěsty opravdu náročné. Nejčastěji tráví čas u aplikace s předpovědí počasí a zjišťují stále další a další detaily, na které zapomněly v rámci příprav.
Zde je potřeba se uklidnit a shrnout si to nejdůležitější. Svatbu si užijte, ověřte si, že máte platné občanské průkazy. Že máte rodné listy. Že mají svědci platné občanské průkazy. Zkrátka formality, na které se pak často zapomene. Bez nich ale budete mít problém!
Náš tip: Víkend před svatbou si naordinujte společný relax!
Pokud vás čeká vaše vlastní svatba, určitě máte pocit, že je toho hrozně moc. Doufáme ale, že jsme vám ukázali cestu, jak naplánovat svatbu postupně, logicky a bez nervů!