Svatební oznámení je často prvním kontaktem, při kterém někteří vaši známí, že se budete brát. Jedná se o jakousi první svatební oficialitu, která se odehrává poměrně dlouho před samotnou svatbou. A i když svatební oznámení a pozvánka na svatbu jsou v podstatě dvě různé věci, často se právě pod oznámením skrývá i pozvání na svatbu. Kdy byste je měli odeslat a jaké jsou náležitosti této předsvatební oficiality?
Jak posílat svatební oznámení?
I když dnes jsou věci rozhodně jednodušší, dříve byl jen jeden způsob, jak odeslat svatební oznámení. A to jednoduše poštou. V dnešní době už často ani neznáte přesné adresy svých přátel, protože je prostě vědět nepotřebujete. To ale není na škodu. S novou dobou samozřejmě přichází i nové způsoby, jak odesílat a doručovat svatební oznámení? Jaké jsou tedy tři nejčastější cesty k tomu, abyste pozvali své známé na vaši svatbu?
Tištěná svatební oznámení
Klasická forma svatebního oznámení je samozřejmě ta tištěná. Variant, jak může dnes vypadat takové oznámení je ovšem nespočet. Můžete se držet klasických elegantních vzhledů, vsadit na nové moderní designy, nebo poslat i jiné než papírové, ale stále fyzické svatební oznámení. Stále se totiž jedná o prvek, který si vaši známí nejspíše rádi ponechají jako vzpomínku na vaši svatbu!
Elektronické svatební oznámení
Stále častější je v dnešní době pochopitelně elektronické oznámení o vaší svatbě. Jednoduše je rozešlete všem emailem, nebo například přes sociální sítě. Je to velice jednoduchá cesta k tomu, jak snadno, rychle a bezplatně doručit oznámení o vaší svatbě těm, kterým potřebujete. Samozřejmě asi málokdo odešle oznámení ve strohé psané formě v těle emailu, takže nejčastější formou je graficky upravené PDF, které je podobné tištěnému oznámení, ale pouze se zobrazí na mobilu či počítači. Výhodou také je, že můžete vědět, komu bylo doručeno.
Svatební webové stránky
Trend posledních let jsou svatební weby. Pokud máte obavy z toho, že sami neumíte webové stránky vytvořit, určitě se nemusíte ničeho bát. Existují specializované webové služby, které se na svatby zaměřují. Pořídit tak buď můžete předpřipravenou svatební šablonu na WordPress, nebo využít přímo webů, ve kterých si detaily o svojí svatbě naklikáte snadno sami. Výhodou těchto webů je, že zde můžete „spravovat“ i další agendu okolo svatby a posílat například hostům i různé dotazníky a ankety.
Je úplně jedno, jakou formu svatebního oznámení si zvolíte, ale každé svatební oznámení by mělo mít následující prvky:
- Kdo je nevěsta a ženich
- Kdy se bude svatba odehrávat
- Kde se svatba koná
- Do kdy vám mají hosté potvrdit účast
I když se to může zdát jako samozřejmost, vždy si zkontrolujte, že máte všechny tyto prvky i ve svém svatebním oznámení. Obzvlášť, pokud jej budete tvořit sami – na sebe můžete snadno zapomenout a odeslat jej bez jmen.
Kdy posílat svatební oznámení?
Dalo by se asi říct, že čím dříve, tím lépe! Proto se často neposílá jedno, ale více svatebních oznámení, které mají každé jinou podobu a funkci. A také budete každé posílat jiné skupině lidí. Jak se tedy dělí a jaká je úloha každého z nich?
Save the Date
Absolutně první oznámení o vaší svatbě bude vždy putovat k vašim nejbližším. Ti tedy často budou o vašem zasnoubení vědět už předtím, ale „save the date“ oznámení slouží k jediné věci. Aby si každý mohl poznamenat do kalendáře, kdy svatbu máte a mohl se jí zúčastnit! Takové oznámení skutečně předejte hned po tom, kdy budete mít potvrzený termín svatby. V kolik hodin bude obřad a kde se bude svatba konat je zatím druhotné.
Hlavní svatební oznámení
Názory na to, kdy odesílat hlavní svatební oznámení se různí. Podle nás je ale vhodné jej poslat cca 6-4 měsíce před svatbou. Díky tomu byste měli mít dostatek času na to, abyste od hostů dostali odpovědi k tomu, zda se svatby skutečně budou moct zúčastnit. To je důležité především pro potvrzení celkového počtu hostů, od kterého se bude odvíjet množství občerstvení, počet stolů, židlí a podobně.
RSVP
Co znamená zkratka RSVP? Répondez s’il vous plait. Tedy z francouzštiny – odpovězte prosím. Jedná se o ustálenou zkratku, která se používá na většině oznámení a pozvánkách na jakékoli oficiální akce. Každý, kdo takovou zkratku uvidí, by měl také vědět, co má dělat. Ale nebojte, oni si to když tak zjistí!
Rozdíl mezi pozvánkou na svatbu a oznámením svatby
Jak už jsme zmínili v úvodním odstavci, svatební oznámení je vlastně něco, co by mělo svatbu jen oznamovat. Takový „dokument“ se používal především dříve, kdy se ostatním oznamoval, že se uskutečnil konkrétní sňatek. Běžně se tak dělo i během období, kdy v Evropě vládly nejrůznější monarchie a spojovaly se rody. Tím se totiž často také rozšiřovaly státní zájmy a oznamovalo se ostatním, co se právě událo. V dnešní době se už takové dokumenty běžně neposílají. Stalo se totiž praxí, že těm, kterým to chcete oznámit, to potřeba oznamovat není. Protože jste je na svatbu pozvali. Ne pozvánkou, ale svatebním oznámením.
Další tipy pro svatební oznámení
A na co ještě nezapomenout u svatebního oznámení, aby bylo opravdu osobní a odráželo celkový styl vaší svatby? Možností může být hned několik, ale tyto jsou podle nás nejdůležitější.
Buďte osobní!
Na svatbu zvete dnes už výhradně lidi, které znáte. A které máte rádi. Protože to stejné jde říct i o nich, nemusíte se bát neformální. Svatební oznámení by tak mělo být osobní. Můžete připojit například svoje fotky, nebo třeba každému hostovi napsat krátký dopis určený přímo pro něj!
Jasné informace
Pokud něco na svatbě chcete přesně podle vašich představ, napište to hostům černé na bílém. Typicky se může jednat o požadovaný dress code, zákaz používání mobilních telefonů, nebo informace o tom, zda mají na svatbu přístup i děti a podobně!
Svatební oznámení jsou často prvním bodem v plánování svatby, který si můžete odškrtnout. V momentě, kdy je rozešlete, už totiž budete zhruba vědět, kolik lidí se vaší svatby zúčastní a kdo to bude. Díky tomu můžete začít plánovat další věci, jako například zasedací pořádek na svatbě, harmonogram svatby a podobně. Pokud zvolíte papírová svatební oznámení, určitě si nechte vyrobit nějaká navíc pro sebe. Na památku!